اختلالات

خب حالا که یکسری اطلاعات کلی گرفتیم بد نیست یک نگاه اجمالی هم بر روی اختلالات داشته باشیم :

۱- اختلال بلع :

- در نوزادان نارس

- برخی سندروم ها

- ناهنجاری های فک و صورت

- سرطان های ناحیه سر و گردن

- فلجی ها

- برخی بیماری های پیشرونده از جمله پارکینسون

- عقب ماندگی های ذهنی

- کهولت سن

- و...

۲- افت شنوایی :

- مادرزادی یا اکتسابی

۳- تاخیر در رشد گفتار و زبان :

- به علل مختلف می تواند باشد و طیف گسترده ای را شامل می شود

- عقب ماندگان ذهنی

- محیط نامناسب یا فقر محیطی

- آموزش های نامناسب

- اختلال در توجه و تمرکز

۴- آسیب های مغزی:

از اصطلاح آفازی در این مورد استفاده می کنیم پس از ضربات مغزی ، سکته ها ، تومورها و ... می تواند ایجاد شود و درک یا بیان گفتار یا کیفیت ارتباط را در فرد دچار مشکل می کند که البته طیف وسیعی دارد ، مهمترین توصیه ما در مورد درمان اختلالات مختلف علی الخصوص این اختلال مداخله زود هنگام است

۵- اختلالات نافذ رشد :

- از جمله اوتیسم و آسپرگر و دیگر کودکانی که بی هیچ علت مشخص مشکلات اساسی در برقراری ارتباط دارند و بیشترین اختلال را در جنبه معنا شناسی و کاربردشناسی نشان می دهند ، البته برای تشخیص این اختلال توضیح فوق کافی نیست در یادداشت های بعد توضیحاتی جامعی در مورد نحوه تشخیص این اختلال و انواع مداخلات درمانی خواهم داد

۶- اختلالات صوت:

- گرفتگی صدا و احساس خستگی یا پری در ناحیه گردن و حنجره

-زیرو بمی نامناسب صدا مثل مردانی که صدای نازک زنانه دارند و برعکس

- تغییر کیفیت صدا در صداپیشگان (خوانندگان ، گویندگان ، معلمان و اساتید ،‌سخنرانان ، مداحان و...)

- عدم رضایت شخص از صدای خودش

- و...

۷- اختلالات یادگیری:

اختلال در خواندن و نوشتن و یا یادگیری یک یا چند درس علی رغم هوش طبیعی

برای تشخیص این اختلال هم احتیاج به انجام ارزیابی های گوناگون است و عوامل متعددی توسط متخصص مورد توجه قرار می گیرد که بعدا در این مورد هم توضیحات بیشتری خواهیم داد

۸ - لکنت زبان :

- ناروانی طبیعی دوران کودکی (چیزی مشابه لکنت زبان که همه کودکان ۳ تا ۶ ساله اون رو تجربه می کنند و به علت عدم تناسب بین سطح درک کودک و توان ناچیز وی در بیان گفتار اتفاق می افتد مثل چیزی که هنگام آموزش زبان جدید تجربه می کنیم ( برای به یاد آوری کلمه بعد مکث می کنیم یا کلمه قبل را تکرار می کنیم و...)

- ناروانی آسیب شناختی :در صورتی که ناروانی اولیه کودک به هر علتی باقی بماند و با  افزایش آگاهی کودک ناروانی آسیب شناختی تلقی خواهد شد .

در یادداشت های بعد به تفضیل راجع به علل و زمینه های ایجاد لکنت و انواع مداخلات درمانی حتما توضیح خواهیم داد.

۹-هر گونه عدم توانایی در برقراری ارتباط یا کاهش کیفیت ارتباط  خصوصا به وسیله گفتار

با احترام سرایانی

/ 0 نظر / 5 بازدید